Wat is de impact van bijtelling op een elektrische auto?
Het rijden in een elektrische auto via een zakelijke regeling kan aantrekkelijk zijn, vooral vanwege de gunstige bijtellingsregels. Bijtelling is de belasting die je betaalt wanneer je een zakelijke auto privé gebruikt. De overheid wil elektrisch rijden stimuleren en biedt daarom lagere bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen in vergelijking met auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. Hieronder bespreken we de impact van bijtelling op een elektrische auto en hoe deze regeling werkt.
Wat is Bijtelling?
Bijtelling is het bedrag dat je betaalt wanneer je een auto van de zaak privé gebruikt, meer dan 500 kilometer per jaar. Het wordt bij je bruto salaris opgeteld en daarover betaal je inkomstenbelasting. Bijtelling wordt berekend als een percentage van de cataloguswaarde van de auto.
Bijtelling voor Elektrische Auto’s
De bijtelling voor elektrische auto’s is gunstiger dan voor benzine- of dieselauto’s. Dit lagere percentage is bedoeld om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken voor zowel zakelijke rijders als particulieren. In 2024 gelden de volgende regels:
- Voor volledig elektrische auto’s geldt een bijtelling van 16% van de cataloguswaarde tot €30.000.
- Voor het deel van de cataloguswaarde boven €30.000 geldt een bijtelling van 22%.
Dit betekent dat als je een elektrische auto rijdt die minder dan €30.000 kost, je slechts 16% van de cataloguswaarde hoeft bij te tellen. Voor auto’s met een hogere cataloguswaarde betaal je 16% over de eerste €30.000 en 22% over het bedrag daarboven.
Voorbeeld van Bijtelling voor een Elektrische Auto
Stel, je hebt een elektrische auto van de zaak met een cataloguswaarde van €40.000. De bijtelling wordt als volgt berekend:
- 16% bijtelling over de eerste €30.000:
16% van €30.000 = €4.800. - 22% bijtelling over de resterende €10.000:
22% van €10.000 = €2.200.
In totaal bedraagt de bijtelling voor deze elektrische auto €7.000 per jaar. Dit bedrag wordt opgeteld bij je belastbaar inkomen, en je betaalt hierover belasting tegen het tarief van je inkomensbelasting (37,07% of 49,5%, afhankelijk van je inkomen).
Vergelijking met Benzine- of Dieselauto’s
Voor auto’s die op fossiele brandstoffen rijden, zoals benzine- of dieselauto’s, geldt een standaard bijtellingspercentage van 22% over de gehele cataloguswaarde. Als je een benzineauto van €40.000 zou rijden, zou je bijtelling uitkomen op 22% van €40.000 = €8.800 per jaar. Dit is aanzienlijk hoger dan de bijtelling voor een elektrische auto van dezelfde waarde, wat elektrisch rijden fiscaal voordeliger maakt.
Wat is de Impact op je Nettosalaris?
De impact van bijtelling op je nettosalaris hangt af van het belastingtarief dat voor jou geldt. Laten we kijken naar een voorbeeld waarbij je inkomen in de eerste schijf valt (37,07% belastingtarief):
- Voor een elektrische auto met een bijtelling van €7.000 betaal je 37,07% van €7.000 = €2.594,90 per jaar aan extra belasting, wat neerkomt op ongeveer €216,24 per maand.
- Voor een vergelijkbare benzineauto met een bijtelling van €8.800 betaal je 37,07% van €8.800 = €3.261,72 per jaar aan extra belasting, of €271,81 per maand.
In dit voorbeeld bespaar je met een elektrische auto ongeveer €55 per maand aan bijtelling.
Voordelen van Lagere Bijtelling voor Elektrische Auto’s
- Lagere Belastingdruk: Het belangrijkste voordeel van het lagere bijtellingstarief voor elektrische auto’s is dat je minder belasting betaalt in vergelijking met auto’s op fossiele brandstoffen. Dit maakt elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker.
- Duurzame Keuze: Door te kiezen voor een elektrische auto met lage bijtelling draag je bij aan een schoner milieu, doordat elektrische auto’s geen directe CO2-uitstoot hebben.
- Minder Kosten per Kilometer: Elektrische auto’s hebben doorgaans lagere brandstofkosten (in dit geval elektriciteitskosten) dan benzine- of dieselauto’s. Dit betekent dat naast een lagere bijtelling ook de totale kosten van het rijden vaak lager uitvallen.
Nadeel van Bijtelling bij Dure Elektrische Auto’s
Een nadeel van de huidige bijtellingsregeling is dat het lage percentage (16%) alleen geldt tot een cataloguswaarde van €30.000. Voor duurdere elektrische auto’s betaal je 22% over het bedrag boven deze grens, wat de fiscale voordelen voor luxe elektrische voertuigen vermindert. Voor zakelijke rijders die graag in premium elektrische auto’s rijden, kan de hogere bijtelling een nadeel zijn.
Conclusie
De impact van bijtelling op een elektrische auto is gunstiger dan op een traditionele benzine- of dieselauto, dankzij de lagere belastingpercentages die de overheid heeft ingesteld om milieuvriendelijk rijden te stimuleren. Met een lagere bijtelling bespaar je op je belastinglasten en profiteer je van de voordelen van elektrisch rijden, zoals lagere brandstofkosten en bijdragen aan een schoner milieu. Echter, voor duurdere elektrische auto’s kan het voordeel afnemen door het hogere bijtellingspercentage voor de waarde boven €30.000. Het is daarom belangrijk om de cataloguswaarde van de auto en je belastingtarief in overweging te nemen voordat je een keuze maakt.