Let op! Geld lenen kost geld

Ambtenarenlening

Ambtenaren kunnen het goedkoopst lenen bij Ambtenarenlening.

  • Geld lenen tegen de laagste rente
  • U kunt altijd boetevrij aflossen
  • Snel en eenvoudig geregeld
Offerte aanvragen

Wat is Kifid?

Heeft u een klacht over een financieel product of dienst van een bank, kredietverstrekker, verzekeraar of andere financiële dienstverlener? Dan kunt u terecht bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), een onafhankelijk loket voor klachten over financiële producten en diensten. Kifid biedt mensen met financiële klachten laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting en is in feite een alternatief voor de rechter.

Kifid: een korte kennismaking

Kifid staat voor Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Hier kunnen consumenten, kleinzakelijke ondernemers en ZZP’ers terecht met hun financiële klachten. U kunt bij Kifid een klacht indienen over een financieel product of financiële dienst. Ook als u geld heeft geleend en niet tevreden bent met uw lening, kunt u bij Kifid terecht.

Het klachteninstituut helpt u uw problemen met uw bank, kredietverstrekker, bemiddelaar of financieel adviseur op te lossen. Dit gebeurt doorgaans door bemiddeling. Is bemiddeling niet voldoende, dan kan de Geschillencommissie van Kifid een bindende uitspraak doen om het conflict toch op te lossen. De uitspraak van de Geschillencommissie is een alternatief voor een rechtszaak.

Online een klacht indienen

Wilt u een klacht indienen bij Kifid? Dan kunt u dit het beste online doen. Hiervoor maakt u gebruik van Mijn Kifid. Nadat u een account heeft aangemaakt, kunt u het klachtenformulier in Mijn Kifid gebruiken om uw klacht door te geven. U krijgt vervolgens bericht over iedere actie die Kifid als reactie op uw klacht onderneemt.

Om een online klacht in te dienen via Mijn Kifid, volgt u onderstaande stappen:

  1. U geeft aan of u een klacht indient als consument.
  2. U geeft aan over welke financiële dienstverlener u een klacht in wilt dienen. Vervolgens vult u de gegevens van dit bedrijf in.
  3. U omschrijft de klacht. Ook geeft u aan hoeveel schade u heeft geleden door uw conflict en geeft u een mogelijke oplossing voor het probleem.
  4. U beschrijft uw type klacht. Hierbij heeft u de keuze uit bankproducten, hypotheken, beleggingsproducten, schadeverzekeringen en levensverzekeringen.
  5. Kifid geeft aan welke bestanden u moet uploaden. Deze bestanden voegt u aan uw klacht toe.
  6. U accepteert de privacyverklaring van Kifid.
  7. U controleert uw gegevens en verstuurt uw klacht.

Let op: na het versturen van uw klacht, kunt u deze niet meer aanpassen. Het is dan ook belangrijk uw gegevens in de klacht goed te controleren.

Per post een klacht indienen

Dient u liever een klacht in per post? Dat kan ook. Ook hiervoor gebruikt u het klachtformulier. Dit formulier kunt u downloaden, printen en vervolgens invullen. Het ingevulde formulier stuurt u per post naar Kifid.

Ook bij het per post versturen van uw klacht, moet u bepaalde documenten meesturen. U stuurt niet de originele documenten mee, maar altijd kopieën. Zo houdt u de documenten in uw eigen bezit. Dit is belangrijk, want Kifid stuurt eenmaal opgestuurde documenten niet naar u terug.

De afhandeling van uw klacht

Als u een klacht heeft ingediend, houdt Kifid u op de hoogte over de afhandeling van uw klacht. Iedere keer als Kifid actie onderneemt om uw klacht op te lossen, krijgt u bericht. U kunt deze berichten lezen in de online omgeving Mijn Kifid.